Zhvillimi Psikologjik i femijeve
Per nje kohe shume te gjate eshte treguar nje interes i vecante ne studimin e zhvillimit te natyres se femijes. Si pasoje e ketyre studimeve kane dale ne pah pyetje te cilat tregojne rruge qe mendohet si me e mira per te rritur nje femije te shendetshem. Ne shek.XIX u bene me shume studime mbi femijet, mbi evolucionin e tyre biologjik dhe sociologjik.Keto studime do benin te mundur te dihej me teper mbi procesin e rritjes dhe zhvillimit te nje femije.Ne kohet dhe ditet e sotme pyetjet qe nxisin me shume studimet shkencore jane:
1-Fusha e zhvillimit te femijes ne aspektin sesi ndryshojne ata pergjate rritjes dhe zhvillimit te tyre .
2-Faktoret qe ndikojne ne keto ndryshime.
Studiuesit qe merren me zhvillimin e femijes perdorin strategji te ndryshme kerkimore .Por vihet re se asnje nga te gjitha keto metoda nuk eshte e vetme apo gjithperfshirese. Cdo metode ka kufizime dhe avantazhe.Ne baze te ketyre strategjive kane dale nje sere te dhenash qe zgjerohen me tej me kohen.
Ato jane :
1-Studimi i zhvillimit te femijes eshte nje studim qe ka filluar vone ne kohe . Ajo eshte bere nje fushe ne vete ne fund te shek.XIX.
2- Nga dy shkencetare kane ardhur pikepamje te kunderta per zhvillimin e nje femije .
a-Xhon Lok
b- Xhin Xhekis
a- I pari thote se ne lindje mendja eshte tabula rasa qe do te thote eshte si nje pllake e bardhe qe eshte krejtesisht bosh e pret te shkruhet. Kjo ben qe femija te kete nevoje per nje edukim dhe drejtim.
b-Shkencetari i dyte besonte se nje femije ka aftesi dhe interesa te lindura.Atij duhet ti lejohet qe boten ku jeton ta eksploroje lirisht dhe nepermjet ketyre eskplorimeve te mesoje.Nese fillojme te bejme nje ese mbi fillesat e kohes kur ka filluar studimi i femijeve vihet re qe ajo arrin nga pikpamja biologjike gjithmone deri ne kohen e Carls Darvinit.Vete Darvini u tha studiuesve se vetem nese studiojme zhvillimin biologjik dhe psikologjik mund te arrijme ne stadin e tille qe te studiojme adultin dhe sjelljet e tij.Themeluesi i idese se studimit te femijeve ka qene Stenle Holl. Ky i fundit eshte marre edhe me studimin e adoleshenteve. Nje nga arritjet e para te studimit shkencor te femijeve ka qene zhvillimi i testit te inteligjences prej Binetit dhe Simonit.
Teorite e zhvillimit te femijeve ndahen ne disa kategori te pergjithshme. Disa prej teorive me kryesore dhe themelore e shpjegojne sjelljen e nje femije si rrjedhoje e bashkeveprimit midis potencialit gjenetik dhe pervojave ambientale. Disa te tjera e shpjegojne ne atesi nje pasoje e pervojes dhe e mesimit.Keto te fundit nuk e marrin ne konsiderate trashegimine gjenetike. Studimi i rritjes dhe i zhvillimit te femijes bazohet ne studimet qe bejne te mundur identifikimin e kulturave te ndryshme dhe krahasimin midis tyre. Nese i mendojme mendjet e bebeve si kompjuter te formuar prej neuronesh dhe te programuar nga informacioni arrijme te shohim vogelushet ndryshe. Bebet e porsalindura dine mjaftueshem rreth njerezve , objekteve dhe gjuhes. Me e rendesishmja eshte se bebet kane mekanizma te fucishem nxenieje. Keta mekanizma iu bejne te mundur bebeve te revizionojne, rimodelojne dhe ristrukturojne spontanisht njohurite e tyre. Vete bebet gjithashtu kane mekanizma me te mire te riparimeve afer jetes se tyre. Ky person eshte nena. Te rriturit jane projektuar te sillen ne menyre te tille qe femijet te mesojne prej tyre.
Teorite e zhvillimit te nje femije ndahen ne disa kategori te pergjithshme :
Teorite epigenotike
Keto teori e shpjegojne zhvillimin dhe sjelljen e femijes duke u bazuar ne bashkepunimin ndermjet ambjetit dhe trashgimise gjenetike te personit. Teorite e tjera e shpjegojne sjelljen dhe zhvillimin ne baze te pervojes se kaluar dhe te mesuarit te individit. Keta teori quhen teori ambientale. Teoria psikoanalitike paraqitet ne pergjithesi si teori biologjike e personalitetit.
Teoria e Froidit pohon se Idi, Oni, Mbi Uni se bashku luajne rol ne strukturen dhe zhvillimin e personalitetit te njeriut. Idi eshte i pranishem qe ne lindje dhe eshte forca e energjise. Ajo udhehiqet nga instiktet. Ai drejtohet per te kenaqur nevojat dhe deshirat baze. Kjo gje i shkakton bebes ne menyre te pashmangshme tensione te pazgjidhura , nderkohe qe lufton te perballet me nevojat e realitetit.
Me qellimin qe bebi i vogel tashme ne rritje te perballet me realitetin shfaqet Uni. Uni punon per te rregulluar deshirat dhe udhehequr mendimin dhe sjelljen e nje individi.
Gjate fazes se femijerise se hershme shfaqet Mbi Uni. Ai shikohet si nje perfaqesues i brendshem i vlerave sociale dhe tradites. Mbi Uni nuk trashegohet dhe nuk eshte i pranishem ne lindje. Mbi Uni zhvillohet si rrjedhoje e mesimit dhe bashkeveprimeve sociale .
Idi, Uni, Mbi Uni jane koncepte te zhvilluara nga Frodi per te shpjeguar komponentet biologjike (Idi) Psikologjike (Uni) dhe sociale (Mbi Uni)
Per nje kohe shume te gjate eshte treguar nje interes i vecante ne studimin e zhvillimit te natyres se femijes. Si pasoje e ketyre studimeve kane dale ne pah pyetje te cilat tregojne rruge qe mendohet si me e mira per te rritur nje femije te shendetshem. Ne shek.XIX u bene me shume studime mbi femijet, mbi evolucionin e tyre biologjik dhe sociologjik.Keto studime do benin te mundur te dihej me teper mbi procesin e rritjes dhe zhvillimit te nje femije.Ne kohet dhe ditet e sotme pyetjet qe nxisin me shume studimet shkencore jane:
1-Fusha e zhvillimit te femijes ne aspektin sesi ndryshojne ata pergjate rritjes dhe zhvillimit te tyre .
2-Faktoret qe ndikojne ne keto ndryshime.
Studiuesit qe merren me zhvillimin e femijes perdorin strategji te ndryshme kerkimore .Por vihet re se asnje nga te gjitha keto metoda nuk eshte e vetme apo gjithperfshirese. Cdo metode ka kufizime dhe avantazhe.Ne baze te ketyre strategjive kane dale nje sere te dhenash qe zgjerohen me tej me kohen.
Ato jane :
1-Studimi i zhvillimit te femijes eshte nje studim qe ka filluar vone ne kohe . Ajo eshte bere nje fushe ne vete ne fund te shek.XIX.
2- Nga dy shkencetare kane ardhur pikepamje te kunderta per zhvillimin e nje femije .
a-Xhon Lok
b- Xhin Xhekis
a- I pari thote se ne lindje mendja eshte tabula rasa qe do te thote eshte si nje pllake e bardhe qe eshte krejtesisht bosh e pret te shkruhet. Kjo ben qe femija te kete nevoje per nje edukim dhe drejtim.
b-Shkencetari i dyte besonte se nje femije ka aftesi dhe interesa te lindura.Atij duhet ti lejohet qe boten ku jeton ta eksploroje lirisht dhe nepermjet ketyre eskplorimeve te mesoje.Nese fillojme te bejme nje ese mbi fillesat e kohes kur ka filluar studimi i femijeve vihet re qe ajo arrin nga pikpamja biologjike gjithmone deri ne kohen e Carls Darvinit.Vete Darvini u tha studiuesve se vetem nese studiojme zhvillimin biologjik dhe psikologjik mund te arrijme ne stadin e tille qe te studiojme adultin dhe sjelljet e tij.Themeluesi i idese se studimit te femijeve ka qene Stenle Holl. Ky i fundit eshte marre edhe me studimin e adoleshenteve. Nje nga arritjet e para te studimit shkencor te femijeve ka qene zhvillimi i testit te inteligjences prej Binetit dhe Simonit.
Teorite e zhvillimit te femijeve ndahen ne disa kategori te pergjithshme. Disa prej teorive me kryesore dhe themelore e shpjegojne sjelljen e nje femije si rrjedhoje e bashkeveprimit midis potencialit gjenetik dhe pervojave ambientale. Disa te tjera e shpjegojne ne atesi nje pasoje e pervojes dhe e mesimit.Keto te fundit nuk e marrin ne konsiderate trashegimine gjenetike. Studimi i rritjes dhe i zhvillimit te femijes bazohet ne studimet qe bejne te mundur identifikimin e kulturave te ndryshme dhe krahasimin midis tyre. Nese i mendojme mendjet e bebeve si kompjuter te formuar prej neuronesh dhe te programuar nga informacioni arrijme te shohim vogelushet ndryshe. Bebet e porsalindura dine mjaftueshem rreth njerezve , objekteve dhe gjuhes. Me e rendesishmja eshte se bebet kane mekanizma te fucishem nxenieje. Keta mekanizma iu bejne te mundur bebeve te revizionojne, rimodelojne dhe ristrukturojne spontanisht njohurite e tyre. Vete bebet gjithashtu kane mekanizma me te mire te riparimeve afer jetes se tyre. Ky person eshte nena. Te rriturit jane projektuar te sillen ne menyre te tille qe femijet te mesojne prej tyre.
Teorite e zhvillimit te nje femije ndahen ne disa kategori te pergjithshme :
Teorite epigenotike
Keto teori e shpjegojne zhvillimin dhe sjelljen e femijes duke u bazuar ne bashkepunimin ndermjet ambjetit dhe trashgimise gjenetike te personit. Teorite e tjera e shpjegojne sjelljen dhe zhvillimin ne baze te pervojes se kaluar dhe te mesuarit te individit. Keta teori quhen teori ambientale. Teoria psikoanalitike paraqitet ne pergjithesi si teori biologjike e personalitetit.
Teoria e Froidit pohon se Idi, Oni, Mbi Uni se bashku luajne rol ne strukturen dhe zhvillimin e personalitetit te njeriut. Idi eshte i pranishem qe ne lindje dhe eshte forca e energjise. Ajo udhehiqet nga instiktet. Ai drejtohet per te kenaqur nevojat dhe deshirat baze. Kjo gje i shkakton bebes ne menyre te pashmangshme tensione te pazgjidhura , nderkohe qe lufton te perballet me nevojat e realitetit.
Me qellimin qe bebi i vogel tashme ne rritje te perballet me realitetin shfaqet Uni. Uni punon per te rregulluar deshirat dhe udhehequr mendimin dhe sjelljen e nje individi.
Gjate fazes se femijerise se hershme shfaqet Mbi Uni. Ai shikohet si nje perfaqesues i brendshem i vlerave sociale dhe tradites. Mbi Uni nuk trashegohet dhe nuk eshte i pranishem ne lindje. Mbi Uni zhvillohet si rrjedhoje e mesimit dhe bashkeveprimeve sociale .
Idi, Uni, Mbi Uni jane koncepte te zhvilluara nga Frodi per te shpjeguar komponentet biologjike (Idi) Psikologjike (Uni) dhe sociale (Mbi Uni)